Tatra 57 B Uhlík – legenda se vrací

Na nadcházejícím ročníku veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL budou mít návštěvníci v rámci výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO jedinečnou příležitost obdivovat vzácný automobil Tatra 57 B s dvoumístnou karoserií od renomované karosárny Uhlík. Tento vůz, původně objednaný baronem Ervínem Nádherným v roce 1940, je výjimečným dokladem českého designu a řemeslného umu předválečné éry.

Posledními lidovými automobily značky Tatra byly modely řady 57, které se vyráběly v různých karosářských provedeních a zapsaly se do historie svou spolehlivostí i dostupností pro širokou veřejnost. Přestože se dochovalo poměrně mnoho vozů této řady, kusů s karoseriemi od specializovaných dílen, jako byly Uhlík, Petera či Sodomka, přežilo jen minimum. O to vzácnější je dvoumístná Tatra 57 B s karoserií od firmy Uhlík, kterou si budou moci návštěvníci prohlédnout na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO.

Historie tohoto modelu sahá do roku 1932, kdy konstruktér Hans Ledvinka představil první Tatru 57 – lidový vůz pro méně majetné zákazníky. Automobil byl vybaven vzduchem chlazeným čtyřválcovým boxerem o objemu 1150 cm³ a výkonu 18 koní při 3000 ot./min. Vůz, známý pod přezdívkou „Hadimrška“, se brzy stal základem úspěšné řady, která pokračovala modernizovanými verzemi 57 A a 57 B. Model Tatra 57 A, uvedený na trh v roce 1936, nabídl zvětšený objem motoru 1155 cm³ a výkon 20 k, přičemž si zachoval hospodárnost i odolnost.

Definitivní vrchol představila Tatra 57 B z roku 1938. Disponovala větším čtyřválcem o objemu 1256 cm³ s výkonem 25 k, dosahovala rychlosti až 90 km/h a spotřebovala zhruba 8,5 l benzinu na 100 km. Díky výkyvným polonápravám nabídla na svou dobu nečekaně komfortní jízdu i na nerovných silnicích. Tento spolehlivý základ byl ideální pro individuální karosářské zakázky, které dávaly vozům osobitý vzhled i luxusní charakter.

Představovaný exponát na listopadové výstavě má mimořádně zajímavý původ. Dvoumístnou sportovní karoserii na Tatru 57 B si 28. března 1940 objednal Ing. Ervín baron Nádherný z Chotovin u Tábora, správce velkostatku na panství hraběte Buquoye. Dochovala se kompletní dokumentace obchodní smlouvy i originální potvrzení objednávky. Firma Uhlík vystavila 23. května 1940 záruční list na novou karoserii a koncem května předaly Závody Ringhoffer Tatra tento unikátní automobil zákazníkovi. Konkrétní vůz nese výrobní číslo 50992 a číslo motoru 190 423.

Tatra 57 B Uhlík je dnes nejen technickou raritou, ale také připomínkou zlaté éry českého karosářství, kdy vznikaly elegantní vozy podle individuálních přání klientů. Její dochovaná historie i původní dokumenty z roku 1940 dodávají exponátu výjimečnou autenticitu.


POPISKY K FOTO:
01 – Tatra 57 B s karoserií od firmy Uhlík má mimořádně zajímavý původ.
02 – K tomuto vozu se dochovala se kompletní dokumentace obchodní smlouvy i originální potvrzení objednávky.
03 – Interiér Tatry je sice strohý, ale funkční a barevnými odstíny stylový.
04 – Koncem května roku 1940 předaly Závody Ringhoffer Tatra tento unikátní automobil zákazníkovi.
05 – Tento vůz značky TATRA je výjimečným dokladem řemeslného umu předválečné éry.

Foto: Jindra Lasík