Letošní ročník veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL nabídne návštěvníkům v rámci prestižní výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO jedinečnou možnost spatřit vzácný sportovní vůz Saab Sonett II V4.
Tento model patří k nejzajímavějším kapitolám automobilové historie švédské značky, která byla známá především svými bezpečnými rodinnými vozy, nikoli odlehčenými sportovními kupé. Kořeny Sonettu sahají do poloviny padesátých let, kdy konstruktér a automobilový závodník Rolf Mellde přesvědčil vedení Saabu, že značka potřebuje také sportovní automobil. Výsledkem se stal prototyp Sonett I, ručně vyrobený v pouhých šesti kusech. Původně mělo jít o soutěžní speciál, který by Saab využil pro rallye a okruhové závody. Jeho odkaz později pokračoval v modelech Sonett II a Sonett II V4, jež vznikaly v 60. letech ve švédském Trollhättanu.
Verze Sonett II V4, představená v roce 1967, nahradila původní dvoutaktní tříválec DKW s odděleným mazáním z modelu Monte Carlo 850 a výkonem 45 kW vhodnějším čtyřválcovým vidlicovým motorem z vozu Ford Taunus 12M o objemu 1,5 litru a výkonu 37 kW (50 koní). Vůz měl čtyřstupňovou převodovku s řadicí pákou pod volantem doplněnou volnoběžkou. Motor byl však rozměrově větší, a proto se na kapotě objevila pro Sonett typická „boule“. Díky hmotnosti pouhých 800 kilogramů dokázal vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a vyvinout rychlost až 165 km/h.
Laminátová karoserie navržená švédským designérem Sixtenem Sasonem, aerodynamicky tvarovaná příď a neobvyklý pohon předních kol dodávaly vozu charakter, který jej odlišoval od většiny soudobé sportovní konkurence. Celkem bylo vyrobeno pouze 1610 kusů, což činí Sonett II V4 vyhledávaným sběratelským artiklem. Rolf Mellde, považovaný za „otce sportovních Saabů“, hrál klíčovou roli nejen při vzniku Sonettu I, ale také při prosazení pokračování sportovní linie, která dala značce punc technické originality a odlišila ji na trhu. Jeho kombinace závodních zkušeností a inženýrského citu pomohla vytvořit vůz, jenž i po více než půl století fascinuje svou odvážnou koncepcí.
Představené dvoudveřové dvoumístné kupé Sonett II V4, které bude vystaveno na SPIES HECKER CLASSIC EXPO, zrenovoval s pomocí svých přátel, Jakuba Sedláčka a Ivana Smíška, bývalý automobilový závodník a kaskadér Václav Syřiště. Proč chtěl právě tento Saab, nám ochotně vysvětlil: „Protože ve mně evokuje vzpomínku na stejný vůz, tehdy v zelené barvě, s nímž jsem natáčel scénu ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Tam jsem v uvozovkách závodil s Vladimírem Hubáčkem a jeho Renaultem Alpine. Režisér chtěl, aby Saab jel vpředu, a z toho neměl Hubáček žádnou radost. Dlouhá léta jsem po Sonettu pátral, jeden v červené barvě jsem objevil v Ohiu, ale nebyl pěkný. Pak jsem narazil na tento vůz někde u Milána, kam byl dovezen přes Francii z USA. Tak jsem si na stará kolena udělal radost.“
Na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO se tak návštěvníci setkají s automobilem, který ukazuje jinou tvář značky Saab – tvář odvážného inovátora, jenž se nebál experimentovat a vtiskl světu jedinečný kousek automobilové historie.
POPISKY K FOTO:
01 – Modely Sonett II V4 vznikaly v 60. letech ve švédském Trollhättanu.
02 – Konstruktér a automobilový závodník Rolf Mellde přesvědčil vedení Saabu, že značka potřebuje také sportovní automobil.
03 – Významnou změnou prošla u Sonettu pohonná jednotka.
04 – Sonett II V4 vystavený v Praze zrenovoval bývalý automobilový závodník a kaskadér Václav Syřiště.
05 – Interiér vozu odkazuje na směřování Saabu do světa motorsportu.
Foto: Jindra Lasík