RACING EXPO ocení Legendy autosportu

Na významné osobnosti historie českého motorismu nesmíme zapomínat. Veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL proto vzdává hold nejlepším žijícím závodníkům. Od roku 2019 uděluje titul Legenda autosportu třem mistrům volantu. Kdo stane na pódiu RACING EXPO v letošním ročníku?

V minulých letech ocenění získali Karel Loprais, Břetislav Enge a Jiří Moskal (2019), Josef Kopecký, Milan Šimák a Karel Havel (2021), Miran Velkoborský, Oldřich Horsák a Miroslav Adámek (2022), Jaroslav Hošek, Svatopluk Kvaizar a Václav Lím (2023), Jiří Mičánek st., Bohumil Křesťan a František Vojtíšek (2024). Kromě posledně jmenovaného, který byl pár dní před akcí hospitalizován, všichni cenu převzali osobně.

V sobotu 1. listopadu v 15 hodin se návštěvníkům festivalu představí další trojice. Legendami autosportu se stanou Václav Blahna, Josef Michl a Václav Fejfar – tři vynikající automobiloví závodníci, kteří se svými výkony zařadili mezi největší osobnosti českého motorsportu.

Václav Blahna (*26. 2. 1948 v Příbrami) v sezoně 1970 vyhrál mistrovství ČSR ve třídě A1 do 1000 cm³ a začala se o něj zajímat mladoboleslavská automobilka. Půjčila mu ostrou Škodu 110 L Rallye, za což se v roce 1972 odvděčil dalším „malým“ titulem, tentokrát v kategorii A2 do 1150 cm³. To už byl členem gottwaldovského Barum týmu a na sedadlo spolujezdce usedal Lubislav Hlávka. V sezoně 1974 přišlo premiérové prvenství v mistrovství republiky. Během kariéry k němu připojil dalších pět zápisů do análů a dva přibyly ještě po vzniku samostatné České republiky.

Od roku 1976 se stal součástí továrního týmu AZNP Mladá Boleslav. V polovině roku usedl za volant Škody 130 RS, s níž vyhrál prestižní Rallye Škoda a začal se chystat na veliké dobrodružství jménem Rallye Monte Carlo. Soutěží jeho srdce však byla Rallye Akropolis – nesmírně náročná zkouška, která donutila posádku i techniku sáhnout si na dno. S Jiřím Motalem obsadil v roce 1979 skvělé osmé místo, v roce 1981 s navigátorem Pavlem Schovánkem výsledek zopakoval. V devadesátých letech se ještě blýskl vítězstvím v Rallye Bohemia (součást ME). Definitivně se rozloučil 4. října 1997 v Příbrami.

Ing. Josef Michl (*10. 12. 1949 v Uherském Hradišti) se v roce 1981 podílel na titulu mistra Evropy cestovních vozů pro značku Škoda a později získal dvanáct titulů mistra Evropy v závodech do vrchu historiků. Absolvoval strojní fakultu VUT v Brně, kde diplomovou práci na téma Hlava motoru Škoda s Heronovým spalovacím prostorem oponoval Julius Mackerle a ocenil ji výbornou. Michl tak získal místo ve vývoji AZNP Mladá Boleslav, kde hned nastoupil k závodním vozům. Krátce poté se však vrátil do Brna a stal se dlouholetým rivalem továrního týmu.

Na kopcích závodil už od roku 1970. Závody do vrchu byly finančně méně náročné a Michl vynikal mimořádným citem pro auto, schopností šetřit techniku a skvělou teoretickou přípravou. Od roku 2004 absolvoval asi dvě stovky podniků historických vozů, celkem však během kariéry odjel přibližně 1100 závodů.

Václav Fejfar (*6. 5. 1958 v Jičíně) je jediným autokrosařem, který vyhrál závody evropského šampionátu ve všech třech divizích – v buginách do 1600 i 4000 cm³ a v cestovních vozech. Všechny kategorie korunoval i tituly českého mistra. Protože si své vozy stavěl sám, svědčí jeho výsledky o výjimečných jezdeckých i konstruktérských schopnostech. Je čtyřnásobným mistrem Evropy a v roce 2017 v Maggioře oslavil jubilejní 40. vítězství v závodě ME. Vítězil s buginami obou kategorií i s vozy třídy Touring Autocross, naposledy se Škodou Fabia třetí generace.

První závod absolvoval roku 1977 v Boskovicích, celkem získal čtyřikrát titul mistra ČR v autokrosu. První vítězství v ME slavil v roce 1998 v Nové Pace. Pětkrát vyhrál prestižní novinářskou anketu Zlatý volant.

POPISKY K FOTO:
01 – Václav Blahna
02 – Václav Blahna dosáhl velkých úspěchů v Agroteamu Slušovice
03 – Josef Michl
04 – Josef Michl na trati závodu do vrchu s vozem ŠKODA 130 RS
05 – Václav Fejfar
06 – Václav Fejfar rád závodil v Nové Pace

Foto: Jiří Maršíček a archív