Prototyp BAZ 900 MNA – jeden ze čtyř

K pravidelným vystavovatelům SPIES HECKER CLASSIC EXPO patří Retroautomuzeum Strnadice, které se specializuje na automobily vyráběné kdysi v socialistických zemích, ale i na západní značky prodávané v Tuzexu.
Na letošním ročníku zmíněné výstavy proběhne prezentace dvou zajímavých exponátů. Tím prvním je prototyp BAZ 900 MNA. Zejména mladším návštěvníkům výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO, která je součástí listopadového veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL, odhalí téměř zapomenutou historii Bratislavských automobilových závodů (BAZ), které byly založeny v roce 1971 a do světa se mimo jiné zapsaly především výrobou sportovního vozu Škoda Garde. Ve své historii se však BAZ zaměřily také na vývoj užitkových automobilů. Důkazem toho je právě prototyp BAZ 900 MNA. Poslední tři písmena z tohoto označení prozrazují, že šlo o malý nákladní automobil, a číslovka 900 označuje užitnou hmotnost vozu v kilogramech. Tento prototyp byl vyroben v roce 1985, do roku 1988 však vzniklo ještě několik podobných kusů tohoto modelu. Bohužel vývoj tohoto ambiciózního projektu z dob socialistického Československa neskončil sériovou výrobou a zůstal pouze ve fázi prototypu. 

Přesně po 40 letech tak budou moci návštěvníci veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL obdivovat jeden ze zachovaných exemplářů tohoto vozu se dvěma sedadly – tedy pro řidiče a spolujezdce –, avšak ve verzi zamýšleného osmimístného mikrobusu. Automobil, který měl být přirozeným nástupcem populární Škody 1203, pohání zážehový čtyřválec ze Škody 130 o objemu 1300 cm³ a výkonu 58 koní, kombinovaný s osvědčenou čtyřstupňovou manuální převodovkou. Na rozdíl od tehdejších škodovek je však motor otočený o 180 stupňů s úpravou diferenciálu a pohonem předních kol. Obě nápravy vznikly v BAZ pouze pro tento vůz; část zadních brzd pochází ze Škody 1203 s výjimkou bubnu, vyrobeného na míru. Přední brzdové třmeny jsou z Tatry 613, brzdové kotouče – provrtané vrtačkou pro lepší chlazení – jsou také originálním vývojovým počinem. Kontrolky z nákladní Tatry a ovladače z Dacie dokazují zastoupení hned několika automobilových značek. Maximální rychlost vozu se pohybuje na hranici 120 km/h. Zajímavostí je také použití dvou odlišných zkušebních zavíracích mechanismů u zatahovacích bočních dveří na každé straně.

Vystavení prototypu BAZ 900 MNA na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO má ambici upozornit na původní vizi vývoje užitkových vozidel, která se nikdy nepodařilo dokončit, a podnítit diskusi o zachování méně známých technických památek automobilové historie. Návštěvníci budou mít vzácnou příležitost spatřit vůz osobně, prohlédnout si jeho konstrukční řešení a dozvědět se více o kontextu vzniku tohoto projektu.

Druhým vozem z expozice Retroautomuzea ve středočeských Strnadicích bude na zmíněné výstavě pickup Bohse Eurostar – přesněji německé plážové vozidlo na bázi ruské automobilové ikony Lada 2105.


POPISKY K FOTO:
01 – Prototyp vozu BAZ 900 MNA byl vyroben v roce 1985
02 – Maximální rychlost vozu se pohybuje na hranici 120 km/hod.
03 – Vývojový vůz pohání zážehový čtyřválec ze Škody 130 o objemu 1300 cm³ a výkonu 58 koní.
04 – Prototyp vozu BAZ 900 MNA měl být přirozeným nástupcem populární užitkové Škody 1203.

Foto: Jindra Lasík