
Československá automobilka první poloviny 20. století Praga se stane jednou z hvězd letošní expozice SPIES HECKER CLASSIC EXPO v rámci veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL. Návštěvníci uvidí čtveřici mimořádných historických vozů této značky, které dokumentují technickou vyspělost, eleganci i sportovní úspěchy značky, jež formovala podobu české automobilové kultury.
Dominantou výstavy bude Praga Alfa (1932) – sportovní roadster, který se nesmazatelně zapsal do domácí motoristické historie vítězstvím posádky Ing. Petra Muchy a Karla Urbana v prvním ročníku legendárního závodu 1000 mil československých (1933). Lehké sportovní kupé se šestiválcovým motorem a klasickou rámovou koncepcí dosáhlo průměrné rychlosti přes 83 km/h a celkového času 19:01:15 hodin, čímž potvrdilo schopnosti české konstrukční školy konkurovat i zahraničním značkám. Vůz charakterizovaly tuhé nápravy s listovými pery a bubnové brzdy na všech kolech; důraz na nízkou hmotnost a robustní mechaniku přinesl spolehlivý výkon na dlouhé trati.
Vedle sportovního ducha Alfy představí výstava i luxus a eleganci nejvyšší třídy. Praga Grand (1932) – kabriolet Kellner – patřila mezi nejdražší a nejreprezentativnější automobily své doby. S cenou okolo 220 000 Kč stála po boku Tatry T80 mezi nejdražšími domácími vozy. Luxusní kabriolet se mohl rovnat nejlepším evropským automobilům, a to nejen zpracováním, ale i technickou vyspělostí. Poslední evoluce, známá jako „Velká Granda“, vznikla ve dvou sériích; tento konkrétní kabriolet Kellner je posledním známým dochovaným exemplářem. Ačkoli měla Praga (Českomoravská–Kolben–Daněk) licenci na „Kellnerky“ pro Československo, tento vůz byl karosován přímo u Kellnera v Německu. Unikátní mechanismus skládací střechy, který „šlo napnout hravě i dámskou ručkou“, dokládá důmysl i smysl pro komfort, jímž se Praga často odlišovala od konkurence.
Silný příběh nese i Praga Mignon (1916) – velitelský automobil vyrobený během první světové války. Tento jediný dochovaný exemplář pochází ze série pouhých 110 kusů a jeho osud je výjimečný. Původním majitelem vozu bylo Ministerstvo války ve Vídni a automobil sloužil jako velitelský. Po okupaci Československa v roce 1939 jej tehdejší majitel rozebral a ukryl části do dvojité stěny svého domu, aby předešel rekvizici německou armádou. Vůz byl znovu objeven až po více než 70 letech, když jej v roce 2010 nalezl současný vlastník a následně zrestauroval do dnešní podoby.
Čtvrtým exponátem je Praga Super Piccolo (1934) – aerodynamický závodní speciál ve verzi pro závod 1000 mil československých, který svou koncepcí a širokým využitím lehkých slitin předběhl dobu. Vyroben byl pouze ve čtyřech kusech, z nichž dva soutěžily ve třídě do 1500 cm³ a dva s motorem 1800 cm³ ve třídě do 2000 cm³. Proudnicová karoserie s kapotovanými koly a extrémně lehkou hliníkovou konstrukcí představovala v polovině 30. let naprostý vrchol technického vývoje. Svým „teardrop“ tvarem předznamenala Praga Super Piccolo nástup éry aerodynamického automobilismu, kterou ve stejném roce proslavil i vůz Tatra 77a – právem nesoucí titul prvního sériově vyráběného automobilu s proudnicovou karoserií.
„Expozice SPIES HECKER CLASSIC EXPO tradičně propojuje historii, řemeslo a nadšení lidí, kteří dokážou starším vozům vrátit život. Kolekce značky Praga je výjimečná nejen svým historickým významem, ale také kvalitou renovace a příběhy, které vozy nesou,“ uvádějí pořadatelé veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL.














POPISKY K FOTO:
01-05 – Praga Alfa (1932)
06 – Praga Grand (1932)
07-10 – Praga Mignon (1916)
11-14 – Praga Super Piccolo (1934)
Foto: Praga, Jindra Lasík