Pohled do historie automobilů Hispano-Suiza

Veletrh PRAGUE CAR FESTIVAL se letos opět stane místem, kde se historie setká s elegancí a technickými klenoty. V rámci výstavy SPIES HECKER CLASSIC EXPO se představí jedny z nejvýjimečnějších automobilů své éry – vozy značky Hispano-Suiza, které byly ve své době synonymem luxusu, dokonalého inženýrství a prestiže.

Automobily Hispano-Suiza se vyráběly ve Španělsku a Francii, v licenci také v plzeňské Škodovce mezi lety 1924 a 1929. Přestože by se podle názvu mohlo zdát, že jde o značku švýcarskou, vozy se ve Švýcarsku nikdy nevyráběly. Se Švýcarskem je však spojena osobnost konstruktéra Marca Birkigta. Dne 14. června 1904 založila skupina průmyslníků pod vedením D. Damià Mateu a Francisca Seixe v Barceloně společnost La Hispano Suiza Fábrica de Automóviles SA. Technické vedení převzal již zmíněný renomovaný švýcarský inženýr Marc Birkigt.

První automobily Hispano-Suiza byly vystaveny na pařížském autosalonu v roce 1906. Jednalo se o přeznačené vozy Castros poháněné 3,8litrovými a 7,4litrovými modulárními čtyřválcovými motory, které byly brzy vyvinuty do šestiválcových verzí. Díky špičkovému zpracování a výkonu si získaly obdiv publika i odborníků. Brzy se začaly vyvážet do Francie a aby se předešlo vysokým dovozním clům a uspokojily rostoucí nároky francouzských zákazníků, vznikl zde v roce 1911 nový výrobní závod v Levallois-Perret na předměstí Paříže.

Právě francouzská etapa přinesla značce její nejslavnější období. Na periferii Paříže se začal vyrábět model H6, jenž se stal přímým konkurentem nejluxusnějších vozů světa, včetně Rolls-Royce, Isotta Fraschini či Mercedesu. Hispano-Suiza se vyznačovala nejen luxusní karoserií a nejvyšší kvalitou dílenského zpracování, ale i pokročilými technickými prvky. Vozy se proslavily například brzdovým systémem s mechanickým posilovačem, který byl natolik převratný, že jej později převzal i Rolls-Royce. Vysoká spolehlivost a kultivovanost jízdy zajistily Hispano-Suize mimořádnou popularitu u evropské aristokracie, průmyslníků i umělců. Hispano-Suiza však nebyla jen symbolem luxusu, ale také technických inovací. Společnost vyvíjela špičkové letecké motory, které se prosadily během první světové války. Tato zkušenost se promítla do konstrukce automobilových motorů, jež vynikaly výkonem, odolností a technologickou vyspělostí. Automobily Hispano-Suiza proto představovaly spojení elegance a síly – atributy, které z nich učinily vyhledávané klenoty sběratelů.

V letech 1926–1929 vyrobila Škoda na základě licence od Hispano-Suiza sto vozů modelu H6B v Plzni a částečně i v Mladé Boleslavi. První vyrobený kus byl tehdy darován prezidentu T. G. Masarykovi. Tyto vozy v limitované edici, známé jako Škoda Hispano-Suiza 25/100 KS, byly vybaveny karoserií postavenou na dlouhém rozvoru 3690 mm a šestiválcem 6,6 l o výkonu 100 koní. V polovině září 1926 provedla společnost Hispano-Suiza srovnání mezi původním vozidlem a licenčním vozem Škoda a zjistila, že licencovaný produkt je v mnoha ohledech lepší, včetně přesnějšího ovládání převodovky a řízení. Ve Španělsku vydržela výroba automobilů Hispano-Suiza až do čtyřicátých let, kdy značku pohltila automobilka Pegaso. Francouzská produkce zanikla už v roce 1934, přesto se vozy Hispano-Suiza díky nadšeným sběratelům dochovaly do dnešních dnů a patří mezi nejvzácnější exponáty klasické automobilové historie. Dnes je značka Hispano-Suiza představitelem luxusních sportovních vozů třídy Hypercar.

Na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO, která je součástí PRAGUE CAR FESTIVALU, budou mít návštěvníci jedinečnou příležitost obdivovat několik originálních modelů Hispano-Suiza. Tyto vozy znovu připomenou dobu, kdy se technická dokonalost snoubila s noblesou a kdy se Hispano-Suiza právem řadila mezi nejprestižnější značky světa.


POPISKY K FOTO:
01-05 – Na výstavě SPIES HECKER CLASSIC EXPO budou mít návštěvníci jedinečnou příležitost obdivovat několik originálních modelů Hispano-Suiza. 

Foto: Jindra Lasík