Pohled do domácí i zahraniční automobilové historie

Výstava historických vozů SPIES HECKER CLASSIC EXPO bude v rámci veletrhu PRAGUE CAR FESTIVAL ohlédnutím do bohaté historie československých i zahraničních automobilových značek.

Domácí scénu bude reprezentovat např. zajímavý automobil ÚVMV GT. Dnes už nikdo nezjistí, kdo a proč přišel v karosářské skupině ÚVMV (Ústav pro vývoj motorových vozidel) s myšlenkou postavit funkční vzorek sportovního automobilu na bázi komponentů škodovácké tisícovky, ale s úplně jiným designem karoserie. Nemělo však jít v žádném případě o futuristický prototyp, ale o seriózní kupé, které by bylo možné vyrábět i za vyšší cenu než sériový automobil. Za vznikem kupé ÚVMV GT stál kolektiv nadšenců v čele s do té doby neznámým Milanem Strejčkem, který je autorem designu. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let předběhl tento automobil dobu a je krásný i po padesáti letech. Kupé bylo jednak předurčené pro malosériovou výrobu, ale na druhé straně mělo sloužit k ověřování různých teorií, zejména aerodynamických. Zadní kola poháněl zážehový čtyřválec ze Škody 110, ale upravený pro tehdejší závodní automobily skupiny A2. S dvojitým karburátorem Weber 40 DCOE dosahoval při objemu 1,15 litru výkonu 55 kW (75 k) při 5750 otáčkách za minutu. S hmotností něco málo přes osm set kilogramů kupé umožnilo rychlost 170 km/h.

Bez povšimnutí rozhodně nezůstane ani historický vůz Delahaye 135 z roku 1947. Od počátku minulého století zhruba do začátku druhé světové války daly světu, kromě Ameriky, nejvíce automobilových značek bezpochyby Francie a Velká Británie. Ale do dnešních dnů přežily jen Peugeot, Citroën, Renault a Ford. Všechny ostatní dřív nebo později zanikly. A takový osud potkal i značku Delahaye. V třicátých letech minulého století byly automobily Delahaye považovány za jedny z nejkrásnějších automobilů, neboť je karosovaly věhlasné firmy, jako Figoni-Falashi, Chapron Letourneur et Charchand nebo Guilore. Právě posledně jmenovaná karosárna oblékla typ 135, který bude v expozici SPIES HECKER CLASSIC EXPO. Pod kapotou je zážehový šestiválec o objemu 3,5 litru a o výkonu 71 kW s jedním karburátorem. Jeden z nejpovedenějších motorů Delahaye používaný prakticky všude, jak v osobních, tak v nákladních vozidlech, včetně autobusů. Vůz je vybaven elektromagnetickou převodovkou Cotal. Čtyřstupňová převodovka je tzv. reverzní, to znamená čtyři stupně dopředu a čtyři dozadu.

Krásu obou vozů můžete obdivovat v hale č. 5.

Auta ve všech podobách a barvách představuje SPIES HECKER AUTOLAKY.