Škoda Slavia ve výstavní premiéře na E6PCF

Již po sedmé vznikl ve Středním odborném učilišti Škoda Auto žákovský vůz. Letos se na jeho vývoji a výrobě podílelo jedenatřicet studentů a automobil dostal jméno Slavia. Automobilka Škoda si v roce 2020 připomíná 125. výročí svého založení. A nově vzniklá studie spideru se pro její žáky stala reminiscencí počátků značky.

Jménem Slavia si připomínají první společné kroky zakladatelů automobilky Václava Laurina a Václava Klementa, kteří v roce 1895 v Mladé Boleslavi začali nejprve s opravami jízdních kol. Brzy na to již navrhovali vlastní jízdní kola, která od roku 1896 úspěšně prodávali právě pod značkou Slavia. Oživení tohoto historického jména se tak skvěle hodí k nápadu studentů podniknout s moderně pojatým vozem Scala (na jehož základu nový projekt vznikl) cestu do minulosti, do časů, kdy měly automobily otevřenou karoserii. Škoda Slavia tak symbolizuje neomezený sportovní styl a puristický zážitek z jízdy. S novým spiderem z rukou škodováckých studentů se opět můžete, jak je tomu v posledních letech zvykem, seznámit v premiéře na letošní výstavě Escape6 Prague Car Festival, která se uskuteční od pátku 28. do neděle 30. srpna na pražském výstavišti PVA Expo Letňany.

Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. Studenti učiliště měli opět příležitost dokázat svůj um a vše, co se naučili, od plánování, přípravy konstrukce, prezentace projektu až po finální výrobu tohoto působivého modelu. Při stavbě svého vozu snů vždy spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Již v rámci výuky se tak seznamují s postupy, které po skončení studia využijí při své profesní kariéře.

Spider Slavia získal sportovně-emocionální vzhled díky výraznému designu, který se vyznačuje precizními liniemi a propracovanými plochami. K pohonu byl zvolen benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a výkon motoru je na kola poháněné nápravy přenášen prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG. Ze sériového vozu také pochází přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Nedotčena zůstala rovněž palubní deska, virtuální kokpit a infotainment systém.

Aby se hatchback Scala proměnil v otevřený spider Slavia bylo potřeba karoserii výrazně pozměnit. Některé části byly nově zkonstruovány a mnohé stávající prvky musely být dále upraveny. Zesílena byla konstrukce podlahy, odstraněna byla střecha, zavařeny jsou zadní dveře, tak aby se z kompaktního hatchbacku mohl stát dvoudveřový, dvoumístný vůz. Pro optimalizaci obtékání vzduchu je nad zadní částí speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý, jak je pro vozy s karoserií spider typické, a který plynule přechází do nově vyvinutého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Sportovní vzhled podtrhují dvacetipalcová kola z lehké slitiny, která byla převzata z modelu Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pak pocházejí Octavie RS. Pod přepracovanou podlahou je také upravené výfukové potrubí.

Vůz je lakován v bílé barvě v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky na předním a zadním nárazníku a na prazích. Bílý hi-tech lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt, podkreslený neonově modrými akcenty na liniích karoserie, na výrazné masce chladiče a logu značky na přední kapotě. LED diody umístěné pod bočními prahy jsou převzaty z verze Scala Monte Carlo, a za koly z lehké slitiny zajišťují individuální nastavení dynamického osvětlení okolí vozu v modré, červené a bílé barvě – tedy v barvách české trikolóry. Osvětlený nápis Škoda plní zároveň funkci brzdového a couvacího světla. Plaketa s nápisem „DRIVE 125 YEARS“ na předních dveřích je připomínkou výročí založení automobilky.

Sportovní akcenty v interiéru vytvářejí čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální závodní sedadla značky Sparco, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou potažené černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy. Výrazné švy vytvářejí akcenty také na dalších dílech v interiéru z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, na madle páky ruční brzdy nebo na dělicí stěně za sedadly. Tuto kombinaci nalezneme i na dolních dvou třetinách věnce volantu. Horní třetina volantu je stejně jako hlavice řadicí páky potažená bílou kůží. Pozornost upoutá zejména kožená dělicí stěna v černé barvě za sedadly, ve které jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2 250 W, ostatní reproduktory pak 320 W. Do zavazadlového prostoru vozu Slavia se vejdou dvě skládací elektrické koloběžky, které jsou řešením pro takzvaný „poslední kilometr“ do cíle cesty.